Om föreningen

Den ideella föreningen Höganäs bokfestival startade 2017 med syftet att arrangera en bokfestival i Höganäs en gång om året. Förutom en årligen återkommande bokfestival – Höganäs Summer Book Festival – ska föreningen arrangera författarsamtal och andra litterära evenemang runt om i Kullabygden. Föreningen ska i sin verksamhet sträva efter att samverka med enskilda författare, författarföreningar, bibliotek, bokförlag, kulturföreningar och andra som vill främja intresset för böcker och bokläsandet. Målet är även att genom samarbete med skolor och bibliotek främja bokläsande hos barn och ungdomar.

I den ideella föreningen är idag Anna Tillgren, Christoffer Palmer, Ingemar Fasth, Tomas Andrén, Sanna Lindberg och Sofia Orre medlemmar.

Verksamheten bedrivs med hjälp av bidrag från Kulturrådet, Region Skåne, Svenska Akademien och Höganäs kommun. Under den första upplagan av festivalen 2021 fick föreningen bidrag av Svensk-isländska samarbetsfonden och Icelandic Literature Center.

Föreningen